Причин цьому, звичайно, може бути безліч. Однак, найчастіше машина не заводиться в мороз через «ослаблений», старий акумулятор. Якщо ви чуєте, що стартер ліниво крутить двигун і з кожною спробою все гірше і гірше, – отже акумулятор, найімовірніше, повністю розрядився або не може дати досить сильний пусковий струм. Це може статися навіть з новою батареєю, якщо вона довго простояла на сильному морозі. В таких умовах вона запросто втратить половину номінальної місткості, а якщо акумулятору два-три роки або більше, проблема лише загострюється.
І що робити?
Є кілька способів. Напевно, найтрадиційніший – попросити у когось «прикурити»: приєднати спеціальними дротами свій акумулятор до акумулятора іншої машини, вже заведеної. Якщо у вас взимку виникають труднощі з акумулятором, краще, щоб дроти (їх називають «крокодилами») завжди були в машині. Якщо ви живете не в пустелі, то, швидше за все, легко знайдете людину, готову вам допомогти: серед водіїв є особлива солідарність, яка не дозволяє відмовити в подібних ситуаціях. Якщо «крокодилів» немає, шукайте більш передбачливих водіїв або купіть дроти в сусідньому магазині автозапчастин чи на бензоколонці.
А як саме прикурювати?
Дуже просто. «Крокодили» – це два дроти з прищіпками на обох кінцях, червоний і чорний. Треба попросити іншого водія заглушити машину. Потім взяти червоний дріт і спочатку причепити його до «плюса» розрядженої батареї, а потім до «плюса» акумулятора машини-донора. Потім треба під’єднати чорний кабель до мінусової клеми зарядженої батареї, а другий край дроту причепити до будь-якої металевої частини мотора вашої машини (тільки ця частина не повинна знаходитися поблизу від його рухомих частин, стартера або генератора). Тепер попросіть вашого рятівника запустити мотор його машини і потім заводьте власний автомобіль. Якщо після двох-трьох спроб машина не завелася, проблему треба шукати десь ще. Якщо мотор запустився, всі кабелі потрібно зняти в зворотній послідовності. Колір дроту не має великого значення – можна і чорний приєднати до «плюса», а червоний до «мінуса» – головне, дотримуватись полярності і не чіпляти один дріт до різних клем.
Я боюся незнайомих людей. Є інші способи?
Є. Можна купити портативний пускозарядний пристрій – це така коробочка з «крокодилами», яка може виступити в ролі чужого акумулятора. Якщо у вас є стаціонарний зарядний пристрій, можна віднести акумулятор додому і зарядити його. Але це займе багато часу.
Прикурили, але машина все одно не заводиться. Справа не в акумуляторі. Що відбувається?
Як ми вже говорили, причин може бути багато. Якщо у вас дизельний автомобіль, швидше за все, паливо виявилося неякісним і замерзло. В цьому випадку єдиний варіант – відбуксирувати машину в теплий гараж і чекати.
Інші можливі причини – проблеми зі свічками і котушками запалювання, фільтрами або, в особливо запущених випадках, відсутність компресії в циліндрах. Крім того, через неякісне пальне можуть бути забруднені форсунки. Це може викликати проблеми з запуском як на автомобілях з дизельними моторами, так і на бензинових двигунах з безпосереднім уприскуванням. Якщо ви погано у всьому цьому розбираєтеся, зателефонуйте знайомому механіку і готуйтеся до евакуації в сервіс.
Є якісь профілактичні заходи?
Так. Порада проста: щоб максимально убезпечити себе від проблем з запуском двигуна взимку, потрібно стежити за технічним станом автомобіля, вчасно проходити ТО, заливати мастило з низькою в’язкістю і заправлятися на перевірених заправках.
Якщо машина завелася, треба спочатку прогріти мотор або можна відразу їхати?
Вічне питання! Універсальна відповідь приблизно така: стара у вас машина або нова, прогрівати автомобіль все ж потрібно, але не дуже довго. Часу, який потрібен на те, щоб, наприклад, змахнути з автомобіля сніг або обрати улюблений плейлист в телефоні та включити обігрів сидінь і скла, – достатньо.
Головне, перші кілька кілометрів треба уникати різких прискорень і ударних навантажень на трансмісію та двигун. По можливості все потрібно робити максимально плавно, адже навіть якщо мотор з коробкою трохи прогрілися, то гумовим елементам підвіски і амортизаторам все одно якийсь час доводиться справлятися з підвищеними навантаженнями.
Але у мене в інструкції до машини написано, що взагалі не треба прогрівати!
Так, автовиробники підтримують ідею, що прогрівати мотор не потрібно, але вони виходять швидше з жорстких екологічних норм, а не з турботи про ресурс двигуна.
Стандарти Євро-4 і вище жорстко регламентують рівень шкідливих речовин, що викидаються автомобілем під час холодного пуску й під час прогріву. Холодний мотор завжди працює на збагаченій паливній суміші, при згорянні якої показники CO і CH, основних шкідливих складових вихлопних газів, вкрай високі. Тут і стає у нагоді каталітичний нейтралізатор, але працювати ефективно він починає тільки при виході на свою робочу температуру. На це потрібно дуже багато часу, і домогтися цього, прогріваючи машину на холостих обертах, майже неможливо: нейтралізатор гріється від потоку відпрацьованих газів, і чим він швидше, тим вище температура. А це значить, що потрібно рухатися (якщо, звичайно, машина не має спеціальної системи примусового електричного прогріву нейтралізатора).
До того ж не треба забувати, що в багатьох європейських країнах заборонено прогрівати автомобіль на холостому ходу.
А якщо у мене дизель?
У дизеля більш високий ККД, ніж у бензинових моторів, тому прогрівати його на холостих марно. Вивести температуру таких двигунів в робочий режим можна лише в русі. Але і тут порада та ж: ніяких різких прискорень одразу після пуску. Полегшити запуск мотора допоможе передпусковий автономний підігрівач, який прогріє двигун і салон перед запуском самого ДВС.
Якщо машина стара – треба довго гріти?
Так. Якщо машина з інжекторним двигуном, але стара, гріти треба – але знову ж зовсім недовго. Двох-трьох хвилин вистачить. Якщо двигун карбюраторний, на це доведеться витратити більше часу – 10-15 хвилин.
Останнє запитання: а що робити, якщо машина навіть не відчиняється на морозі?
Щоб розморозити замки, можна використовувати спеціальні аерозолі або рідини, які легко знайти в будь-якому магазині запчастин. Можна по-старому прогріти ключ на полум’ї запальнички або, скажімо, прикласти до замка грілку, наповнену гарячою водою.
Якщо примерзли гумові ущільнювачі дверей, докладати зусилля або різко смикати не потрібно. Краще відкривати двері поступово або в найважчому випадку спробувати потрапити в салон через ті двері, які примерзли мінімально. Щоб такого не траплялося в майбутньому, перед настанням холодів ущільнювачі можна обробити силіконовим мастилом.